Suarafata

Bicara Minda dah Luahan Rasa Seorang Anak Muda.

Senyum. Sapa. Salam.

Senyum itu sedekah. Salam itu sunnah. Bertegur sapa mengerat ukhuwwah!

Muhasabah

Kredit untuk Khadimul Quran.

Muhasabah

Senyum dan terus melangkah.

Sang Murabbi

Almarhum Ustaz Rahmat Abdullah.

Tuesday, May 15, 2012

Selamat Hari Guru, Ummi, Abi!

Dahulu, hampir tiap-tiap petang, Abi bawa kami jalan-jalan. Masa saya kecil, saya juga turut bonceng motor dengan adik-adik, ramai-ramai. Haha.

Apabila sudah besar sedikit, saya dibelikan basikal. Jadi Abi akan bawa motor perlahan-lahan dengan adik-adik membonceng, saya pula kayuh basikal di sebelah.

Petang itu, Abi hidupkan enjin motor. Adik-adik berlarian turun ke halaman rumah. Melompat tangga lalu berebut-rebut untuk membonceng motor.

Saya nak juga keluar berjalan-jalan. Tapi petang itu, 'nasib buruk'. Hoho. Ummi paksa juga habiskan baca Al-Quran yang sudah jadi rutin harian.

Dalam hati rasa tak seronok. Baca laju-laju supaya dapat ikut sama jalan-jalan. Bila saya baca laju-laju Ummi marah. Tiba-tiba Abi dan adik-adik sudah tiada di hadapan rumah. Mereka dah tinggalkan saya! Waaah!

Dalam hati dah rasa marah pada Ummi. Paksa saya baca Al-Quran. Sudahlah terlepas peluang nak pergi jalan-jalan. Saya baca dalam esak tangis tak puas hati. Bila salah, kena marah lagi. Aduh.

Saya pandai baca Al-Quran sejak umur 4-5 tahun. Pandai membaca juga sekitar waktu itu. Ummi bawa saya masuk ke PASTI ketika saya masih berhingus lagi. Masuk darjah satu, ketika umur 6 tahun. Dalam kelas asyik kena marah lagi. Aduh.

Hari ini, bila ada orang puji hasil kerja saya, atau idea saya, saya akan tersenyum dan teringat pada GURU PERTAMA saya yang mengajar saya kunci kepada hampir segala-galanya!

Dialah Ummi saya! ^^

Selamat Hari Guru Cikgu Sarina Nawang! ^^

Dan tak lupa buat Abi dan semua guru-guru saya. Kalian semua dekat di hati.




Monday, March 19, 2012

Hijrahlah. Berubahlah.

Saya gemar menonton teater. Dalam sembang-sembang berisi (lawannya sembang kosong) saya dan sifu, saya nyatakan pada dia minat saya. Saya juga katakan, alangkah baiknya, andai kita ada persembahan teater sebulan sekali. Biro Kebudayaan & Sukan PERMATA boleh anjurkan.

Dia, seperti selalu, dalam senyum dan santun, teliti memberi respon pada kata-kata saya.

Kata dia, ramai yang mengaku minat. Ramai juga yang kata, hendak buat. Tapi tak ramai yang benar-benar buat.

Kata dia, "Buatlah..."

Wah. Seperti biasa, saya rasa terpukul. Rasa tercabar dan semangat berkobar-kobar menyergap ke seluruh anggota, akal fikir dan akal rasa.

Dialah juga yang pernah bercerita, bagaimana ada seorang lelaki yang bercita-cita untuk mengubah dunia.

Dalam usahanya menggapai cita, usianya menjangkau tua. Dia semakin letih, juga semakin lemah. Sedangkan impiannya masih jauh. Usaha masih banyak yang perlu diselesaikan. Lalu dia berkata, "Apa kata aku cuba mengubah negaraku pula?"

Lama-kelamaan, dia berkata pula, "Apa kata aku cuba mengubah masyarakatku?"

. . .

Lama-kelamaan dia berkata, "Apa kata aku cuba mengubah keluargaku?"

. . .

Lama-kelamaan dia berkata, "Apa kata aku cuba pula mengubah diriku?"

Dan, akhirnya, di akhiran usianya dia mengerti sesuatu. Bahawa perubahan besar yang dicitakannya, rupanya mesti digerakkan dengan perubahan dirinya sendiri.

Iya. Kembara panjang ribuan batu, mesti bermula dengan satu langkahan kecil.

Saya tidak boleh jadi orang yang nakkan sesuatu sahaja. Saya mesti juga jadi orang yang lakukan sesuatu!

Saya tidak boleh jadi orang yang hanya menanam cita, bahkan usahanya. Kerana kejayaan dan perubahan tak tertuai dengan sekadar menanam cita dan impian.

Ia sunnatullah. Sebagaimana benih yang tak tersiram, atau terbaja, dengan tanah yang tak tergembur tidak akan tumbuh elok dan subur, begitulah juga impian dan cita-cita. Meski ia suci lagi luhur, apa ia akan jadi tanpa usaha sehabis daya?

Maka, cita-cita saya melihat sebuah negara makmur, dunia yang aman, Islam yang tertegak mesti bermula dengan usaha memperbaiki diri. Terus menerus memperbaiki diri.

Kerana saya Muslim, dan Islam itu adalah apa yang terlahir daripada penghayatan saya padanya. Bagaimana mungkin saya mengangkat Islam, sedang ia sendiri tidak terlahir pada diri saya?

Dahulu, saya selalu terpaksa habiskan masa mencari-cari gambar-gambar cantik dan elok untuk dijadikan profile picture Facebook. Saya tak suka main letak sahaja mana-mana gambar. Gambar-gambar yang saya pilih, mesti ada mesejnya. Paling tidak ia menggambarkan apa yang saya rasa, atau apa yang saya citakan.

Jadi, saya terpaksa bergantung dengan nasib. Kalau jumpa gambar yang berkenan di hati, baru dapat saya gunakan. Ataupun, minta sahabat-sahabat untuk buatkan.

Lalu saya terfikir, saya ada idea, mengapa tidak saya belajar sahaja cara untuk design-nya, aplikasinya.

Lantas saya belajar menggunakan Fireworks, daripada sahabat saya. Perisian asas dan mudah untuk orang yang baru nak belajar designing macam saya.

Alhamdulillah, hari ini, bila saya ada idea, saya boleh buat sendiri. Tanpa perlu cari di internet, atau mengharap ihsan sahabat-sahabat. Dahulu, design header Suarafata pun minta tolong sahabat yang buatkan. Hari ini, saya buat sendiri (walaupun biasa-biasa saja). Saya berubah. Dahulu saya ada idea, tapi hari ini, saya ada idea dan kuasa. Kuasa untuk merealisasikan idea saya. Senyum.

Haha. Walaupun, apa yang saya kongsikan di atas ini adalah perubahan yang sangat kecil, yang penting ia adalah perubahan. Perubahan itu yang pentingnya, daripada buruk ke baik, atau biasa-biasa ke luar biasa. Biar kecil, asalkan ia terus menerus bertambah baik. Tak begitu kawan? Senyum.









Sunday, February 12, 2012

"Maulud" Kita di Syria!

Saya sebak dan menitis air mata, menyaksi puluhan ribu anak muda dan rakyat, berikrar dan bersetia untuk mempertahankan wanita-wanita mereka. Anak-anak mereka. Ulama' mereka.

Lalu mereka bertanya sesama mereka, adakah mereka menyandar harap pada Obama? Pada Sarkozi? Pada Liga Arab? Tidak! Bahkan NUSRAH itu daripada Allah! Daripada Allah!

Di mana suara persatuan pelajar kami? Di mana?

Tidak, doa bukan semata-mata jalan. Ia jalan terakhir selepas kita berusaha sehabis daya.

Memadaikah demonstrasi di hadapan kedutaan Syria? Bagaimana dengan gerakan menyedar? Bagaimana dengan gerakan membangkit anak-anak muda mahasiswa yang terlena?

Bentuk solidariti pelajar! Hubungi seluruh kesatuan pelajar Malaysia yang ada, di setiap belahan dunia! Desak kerajaan aturkan sidang OIC. Desak kerajaan kutuk sekeras-kerasnya tindakan rejim Basyar Al-Assad. Desak seluruh dunia Muslim dan Arab untuk berhenti bertelingkah, dan berpaling ke Syria. Berpaling ke Syria!

Cukuplah gemilangnya kejahatan dan kezaliman, dengan manusia-manusia baik diam membatu. Diam membisu.

Menyedihkan bagaimana kita bertelingkah soal Maulud. Percayalah, andai Baginda bersama kita, pasti dikerahnya kita membebas teman-teman di Syria. Maulud kita di sana! Maulud kita di Syria!

Tolonglah...

Saya merayu...

Tolonglah...

video

Saturday, January 28, 2012

IKHTILAT itu Macam Gula & Garam

Kari masin dan sirap manis


Saya ke dapur. Jenguk Fateh yang sedang memasak.

"Nah, rasa!".

Sahabat saya itu menghulur sudu. Saya sambut, ceduk sedikit kuah kari yang sedang menggelegak di atas dapur tersebut, lalu mencicipnya setelah sejuk ditiup.

"Masinlah!"

Dia ambil sudu, dan merasa masakannya sendiri tak sabar.

"Mana ada! Tawar lagilah."

Lalu pantas tangannya dihulur, untuk mencapai garam.

Tambah lagi garam!?

"Wah. Mati sakit darah tinggilah ana nanti!"

"Haha. Sikit sajalah", bantah dia sambil galak ketawa.

Aduh. Saya tepuk dahi. Kalau hari-hari begini, memang darah tinggi betullah saya nanti.

"Ana buat air ya."

Syahmi pula muncul, datang sambil membimbit seplastik ais.

"Baru balik dari kedai ya?"

Dia angguk sambil bingkas mencapai jag, sudu, sirap dan gula.

Satu. Dua. Tiga. Empat. Lima. Enam. Tujuh ... Sepuluh!

Wah. Sepuluh sudu gula untuk jag sederhana besar itu!

"Kelantan punya stail", ujar Syahmi sambil senyum. Agaknya dek kerana terlihat kerut di wajah saya yang terkejut.

"Hmmm. Baguslah, yang seorang masin, yang seorang lagi manis punya stail! Kalau muka itu sama manisnya tak apa lah", ujar saya.

Haha. Berderai tawa Fateh dan Syahmi. Meriah dapur kami petang itu.

Ikhtilat!

"Teruk juga ikhtilat di kampus kita ya?"

Fateh membuka cerita. Kami makan setalam. Suka makan begitu. Sambil bersila dekat-dekat, berkongsi bukan sahaja makanan, bahkan cerita-cerita. Waktu duduk sekali begini susah dicari, lantas waktu makan juga boleh jadi waktu sembang. Apa salahnya, selagi yang disembangkan itu yang baik-baik, kan?

"Ana ada dengar juga, khabar-khabar angin fasal kawan-kawan sekampus yang couple. Dating pun ada!", tambah Syahmi.

"Ha'ah. Yang paling tak boleh blah, student agama pun ada! Pakai purdah syeikh!", semangat Fateh bercerita, sambil mulut kembung penuh dengan nasi.

Haha. Saya geleng kepala. Kelakar melihat keletah Fateh.

"Kalau iya pun semangat, habiskanlah makanan dalam mulut dulu", tegur saya sambil tersenyum.

Berderai lagi tawa kami, sebelum Fateh tersedak dan mula meminta air sirap si Syahmi.

"Padan muka", kata Syahmi sambil menghulur segelas sirap Kelantannya.

Ikhtilat itu macam garam dan gula

Khali sejenak. Yang kedengaran hanya bunyi keriukan kipas yang ligat berpusing tepat di atas kepala kami. Sesekali deruman enjin kenderaan sayup-sayup dari jalan besar.

"Ikhtilat itu macam garam dan gula", ujar saya memecah sunyi.

Fateh dan Syahmi menghentikan suapan. Perlahan-lahan mengunyah, menghabiskan makanan di dalam mulut. Tertarik.

"Garam dan gula itu kan keperluan. Manalah sedap masakan tanpa garam dan gula, kan?"

Mereka angguk mengiyakan.

"Tapi, kalau garam dan gula itu terlebih kita masukkan, tak sedaplah masakan kita. Kari jadi terlebih masin, sirap terlebih manis."

Angguk lagi.

"Tapi, ada juga orang yang suka lebih masin, dan lebih manis."

Syahmi dan Fateh mengoyak senyuman, sambil menggangguk lagi.

"Yang suka lebih masin dan lebih manis ini lah yang bahaya. Silap haribulan seorang kena kencing manis, seorang lagi darah tinggi! Kencing manis boleh kena potong kaki tahu!"

"Wah! Tak baik tahu doakan orang benda tak elok", kata Syahmi.

"Bukan doalah kawan, tapi peringatan. Lagipun ana tak kata pada enta pun. Terasa kenapa? Haha", jawab saya.

"Haha. Pandailah dia auta. Jadi, apa kena mengena dengan ikhtilat tadi?", jampuk Fateh pula.

Jawab saya, "Ikhtilat ini macam garam dan gulalah".

"Ikhtilat ini makna asalnya percampuran. Maksudnya percampuran antara lelaki dan perempuanlah."

"Dalam konteks kita hari ini, ikhtilat ini boleh jadi satu keperluan. Misalnya dalam persatuan pelajar kita. Tak dapat tidak, nak mesyuarat, nak bincang sesetengah perkara, nak bergerak-kerja, kena juga kita berhubungan dengan pelajar perempuan. Terpaksa. Kalau tidak susah jadi kerja kita. Betul tak?"

Fateh angguk, lalu menjawab, "Betul. Banyak benda kena bercampur juga dengan pelajar perempuan. Dalam kuliah tak usah kiralah."

"Ha'ah. Nak nikah pun kena cari mereka!", Syahmi tiba-tiba mencelah.

"Itu lainlah! Ke situ pula perginya."

Saya panjangkan lagi sembang. Waktu makan sudah jadi waktu bersyarah.

"Tapi, seperti gula dan garam, ikhtilat tak boleh lebih daripada keperluan. Kalau lebih daripada keperluan..."

"Boleh jadi bahaya macam garam dan gula berlebihan, kan?", pantas Fateh mencelah.

Saya angguk. Tersenyum.

"Tapi, walaupun bahaya, dalam erti kata ke arah fitnah, ma'siat dan dosa, ada juga orang yang suka atau rasa biasa sahaja", tambah saya.

"Ha'ah. Macam budak-budak yang couple, sms, chating YM tanpa keperluan itu lah", tegas Syahmi pula.

"Iya. Ikhtilat di luar keperluan dan yang didorong nafsu itu dilarang Islam. Sama macam garam dan gula berlebihan yang boleh bawa penyakit yang menyebabkan kematian, ikhtilat berlebihan tanpa batas dan keperluan itu juga boleh menjerumus kita dalam lembah kesakitan. Mana tak sakitnya, hukuman dan azab Allah nanti", ujar saya lembut.

"Namun, ramai yang suka. Sebab kena dengan selera nafsunya. Rasa suka, gembira tanpa sedar betapa bahayanya kesukaan mereka itu".

Fateh dan Syahmi mengangguk setuju.

"Tugas kita, untuk sedar dan ingatkan kawan-kawan kita, kan?", ujar Fateh, separuh nada menyoal.

"Iya. Tugas kita. Jangan biarkan kawan-kawan kita asyik, terhanyut dek derasnya arus nafsu dan gelora remaja", jawab saya.

"Insyaallah!", serentak Fateh dan Syahmi bersuara. Sebelum Fateh batuk lagi, tersedak!

"Padan muka kuasa dua untuk enta", gurau Syahmi sambil menepuk-nepuk bahu sahabatnya sebelum tertawa.

Saya tersenyum, mengiringi tawa si Syahmi.

Usai makan, kami mengemas bersama. Basuh gelas dan talam yang digunakan.

"Nampaknya ana kena kurangkan gulalah nanti. Takut kena potong kaki. Eee...", kata Syahmi.

Haha. Dapur kami terus meriah.

Cinta

"Abang tak bercinta?"

Soal adik usrah saya yang sedang baring, meletak kepala di riba saya, beberapa tahun yang lalu.

Saya ketawa diterjah soalan begitu.

"Haha. Macam mana abang nak bercinta? Abang sibuk bercinta dengan entum semua."

"Uhibbukum, dik... Uhibbukum..."