Sunday, December 25, 2011

Pesan-pesan Buat Adinda MPP MML

Segala puji bagi Allah tuhan seru sekalian alam, kerana memilih dan menentukan saya untuk belajar dan mendewasa di Maahad Muhammadi Lelaki.  Sungguh tak terkira banyaknya, mutiara mutiara hikmah juga cinta demi cinta yang saya perolehi sepanjang kelana di sana.

Saya bersyukur. Syukur dan syukur!

Betapa besarnya erti Taman Maahadi itu dalam hati saya, hinggakan membenih rasa sayang dan cinta. Lantas subur rindu dan kasih padanya. Guru-guru, teman-teman, abang dan adik seperjuangan ; semuanya menggamit memori, kenangan demi kenangan.

Justeru, kerana rindu dan kasih itulah saya terpanggil untuk berpesan. Meski saya bukan siapa siapa dalam dunia besar Taman Maahadi itu. Saya cuma... seorang lepasannya yang sangat sangat menghargai mutiara da'wah dan tarbiyahnya...

Pesan ini saya tuju buat adinda adinda bakal pimpinan MPP. Khusus buat mereka, kerana merekalah tunggak dan pucuk tertinggi hierarki kepimpinan pelajar di sana.


MPP itu, besar peranannya. Tidak sedikit atau kecil tanggungjawabnya.

Mesti dipikul sungguh sungguh. Kerana ia amanah. Dan amanah itu nescaya dipersoal kelak oleh Tuhan pada saat seluruh makhluk tertunduk lemah di hadapan kekuasaan-Nya nanti.

MPP itu adalah simbol kesatuan, simbol perpaduan. Maka, satukanlah seluruh kepimpinan pelajar, atas satu landasan atau tujuan.

Apa landasannya, apa tujuannya?

DA'WAH DAN TARBIYAH.

Itulah titik temu seluruh kepimpinan, persatuan dan organisasi pelajar Taman Maahadi ini. Kalau kukuhnya bata kerana simen, maka kukuhnya kesatuan seluruh kepimpinan adalah dengan MPP. Semua digabung jalin atas matlamat yang sama. Memikul beban da'wah yang sama. Sinergi.

Justeru, tidak dapat tidak, da'wah itu sendiri mesti dihadam dan dicerna baik baik oleh sekalian MPP. Tak kira dari latar belakang yang bagaimana sekalipun kalian semua, atau kedudukan apa pun yang menjadikan kalian ahli MPP.

Jangan sesekali mengatakan, "Aku berportfolio sukan, maka da'wah bukan tugas aku."

Tidak! Sama sekali tidak. Kalau bukan kerana MPP pun, tugas da'wah itu adalah kerja setiap kita. Apatah lagi sebagai MPP.

Maka, da'wah dan tarbiyah itu mesti jadi agenda utama MPP! Gerakkan, satukan seluruh kepimpinan pelajar MML, atas matlamat yang sama ; MEMPERKASA KERJA KERJA DA'WAH DAN TARBIYAH MML!

Fahami da'wah dan tarbiyah.

Jadikan ia agenda utama MPP.

Satukan organisasi dan kepimpinan pelajar atas matlamat da'wah yang sama.

Firman Allah SWT, dalam Surah Ali-Imran, ayat yang ke 104 :

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ‌ وَيَأْمُرُ‌ونَ بِالْمَعْرُ‌وفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ‌ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿١٠٤

"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya."

Firman Allah SWT lagi dalam Surah Muhammad, ayat yang ke 7 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُ‌وا اللَّـهَ يَنصُرْ‌كُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ﴿٧

"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu."

Insyaallah. Saya ucapkan selamat berjuang!

2 comments:

  1. Pesan Abe Syed Ridhwan..

    " BerJasad Jundi, BerFikrah Haraki, BerJiwa Sufi"


    https://www.youtube.com/watch?v=md58qZj79Qc&context=C39d579eADOEgsToPDskINvXFbOhHMJyR1jNEX0cGy
    - iklan short film -

    ReplyDelete
  2. maa'had muhammadi ye dulu..?

    Teringat bila seorang junior menambah baik kata-kata,
    ''jom miliki jiwa sufi,fikrah haraki.."

    kepada
    "jom jadi insan yang berjiwa sufi,berfikrah haraki, berjasad jundi,"

    bila kita xda jasad jundi,tu yang kita mudah rasa lemah..jiwa tak kental..=)

    syukran kathir buat junior ex-ma'ahad muhammadi(P)

    ReplyDelete