Suarafata

Bicara Minda dah Luahan Rasa Seorang Anak Muda.

Senyum. Sapa. Salam.

Senyum itu sedekah. Salam itu sunnah. Bertegur sapa mengerat ukhuwwah!

Muhasabah

Kredit untuk Khadimul Quran.

Muhasabah

Senyum dan terus melangkah.

Sang Murabbi

Almarhum Ustaz Rahmat Abdullah.

Sunday, October 23, 2011

Selamat Bercinta!


Kali pertama saya kenal USRAH adalah di rumah. Tepatnya, di rumah sewa kami sekeluarga, di kampung Merchang, daerah Marang, Terengganu. Saya fikir-fikir, tahun itu ialah tahun 2004 atau sebelumnya.

Ummi yang memperkenalkan kepada kami semua. Usai solat Maghrib, Ummi panggil kami adik beradik, dan kami duduk dalam halaqah (bulatan) di sampingnya. Ummi kata, ini Usrah. Usrah itu keluarga, ada 'cara-caranya'. Kena kenal, kena faham dan saling bantu membantu.

Jujurnya, waktu itu saya bukan faham benar. Tetapi, waktu kecil-kecil saya, kerapkali Ummi berusrah. Serba sedikit saya sudah tahu.

Tahun 2005 saya ke Ma'had Muhammadi Lelaki. Di Taman Maahadi itu, saya bersama usrah lagi.

Dalam hati berbunga rasa, suka dan ceria, "Aku ada USRAH!"

Saya tenung wajah sahabat-sahabat, pada wajah Naqib. Ada Kelantan, ada Kedah, ada Selangor . . . Pendek kata macam-macam ada! Pelbagai ragam, rupa, rasa . . .

Saya jatuh sayang pada Naqib. Pada adik beradik seusrah. Sungguh-sungguh saya hadir, tak terlepas walau sekali tanpa sebab yang benar-benar mendesak. Alhamdulillah.

2006, saya pula yang memikul amanah mengemudi usrah. Aduh, saya tak pandai. Benar-benar muda untuk memikul beban sebesar itu. Namun syukur saya panjatkan pada Allah SWT, bukan sedikit yang dapat saya belajar melalui pengalaman-pengalaman ini . . .

Di sini, di Mutah, saya temui usrah lagi. Setelah diari tarbawi diri saya menyepi sekian waktu - dek lagha, leka, lalai - saya kembali berusrah.

Usrah pertama kami di dalam gelap, nun atas sana di bumbung Pusat Khidmat Mahasiswa PERMATA (PUSKMA). Kami bertaaruf, berusaha untuk saling memahami. Cuba berkongsi rasa, berkongsi cerita.

Dalam hati saya, rasa teruja! Adik beradik usrah saya, hebat-hebat belaka. Alhamdulillah. Pasti banyak saya perolehi hikmah dan ilmu sepanjang kelana bersama mereka.

Naqib kami, Ustaz Zubair. Lembut tutur katanya, tenang-tenang sahaja . . .

Maka, saya gembira Allah takdirkan saya bersama mereka! Terima kasih Ya Allah! Alhamdulillah, syukur, syukur dan syukur!

Kami pun berusrah . . .

'Kenyang' minda dan ruh dengan pesan-pesan Naqib kami, juga selingan daripada teman-teman.

Namun, semua ini menggamit memori . . .

Segala kenang-kenangan lalu terimbas kembali . . .

Sejak awal-awal dahulu . . .

Teringat Ummi berpergian, lalu saya bertanya adik bongsu ke mana Ummi pergi. Dijawabnya dalam pelat si kecil, "Uterah . . ."

Haha. Saya ketawa dalam hati mengingatnya kembali.

Kemudian kenangan di Taman Maahadi. Makan bersuapan, tidur sebantal, bahkan kadang-kadang di bahu mahupun riba teman-teman. Subhanallah, tak mampu nak ungkap satu-satu. Hati sedang runtun mengingatnya, mengungkapnya buatkan saya syahdu. Entah-entah empang air mata ini gagal saya tahan mengingat kenangan-kenangan itu, tak fasal-fasal menimbul kepelikan Arab di sebelah yang asyik mengulangkaji.


Kesempatan usrah akhir saya di bumi Malaysia, ialah bersama teman-teman STAM - Afiq Awang, Anas Abd Rahman, Muzakkir Abdullah, Muaz Notfi, Ezuwan Zailani, Mukhlis Suhaimi, Wan Farid, Idlan Ibrahim, Afiq Syafirin, Abdullah Zawawi, Hafiz Sabri, Aiman Ismail - dan Naqib kami, murabbi kami ialah Ustaz Saizol bin Ismail. Kami panggil beliau, Abe Jo.

Subhanallah.

Kami kembali kepada asas dalam usrah itu. Bersama-sama murajaah dan menelaah kitab karangan almarhum Ustaz Fathi Yakan (semoga Allah SWT merahmatinya) Apa Ertinya Saya Menganut Islam.

Kami mulakan dengan mengalun 99 nama Allah bersama-sama. Bergetar hati . . .

Syahdu . . .

Rindu . . .

Kemudian, salah seorang antara kami akan memberi tazkirah. Jarang sekali saya yang kena, kerana sayalah yang memilih siapa, saya ketua. Senyum.

Kemudian, salah seorang akan membaca satu isi daripada kitab Maza Ya'ni itu. Kemudian, hurai. Kami bincang, tidak memandai-mandai, kami tahu batasan ilmu kami, sesekali tidak melangkauinya. Kami lebih kepada mencari erti di sebalik erti. Kalau Ustaz Fathi Yakan menulis erti-erti menganut Islam, maka kami mencari erti-erti di sebalik pesan-pesan nukilan beliau.

Kefahaman kami bercambah. Ilmu bertambah. Ukhuwwah semakin erat, hati-hati menjadi satu. Cinta . . .

Kadang-kadang usrah hanya sejam. Santai dan bual selepas itu, sambil menghadap teh panas dan kek pisang yang membuatkan usrah 'jadi panjang'.

Setiap Selasa malam. Begitulah, jadi rutin kami sepanjang pengajian tahun akhir di Taman Maahadi itu.

Hari ini, apabila berusrah, saya terkenangkan Selasa malam itu.

Apabila datang masalah, saya terkenangkan waktu mengadu kepada Naqib dan adik beradik usrah.

Terkenang wajah teman-teman, yang sudah jadi adik beradik seperjuangan.

Rindu menjadikan bahu mereka tempat sandar.

Rindu menjadikan riba mereka alas melepas lelah dan kantuk.

Rindu berdakap erat sebelum masing-masing berpapasan pulang usai usrah.

Rindu . . .

Usrah hari ini, bukan cinta baharu. Bukan cerita baharu. Ia sambungan cinta dan cerita yang lalu. Insyaallah!

"Ustaz Zubair beritahu kami di mana untuk bertemu, maka di sanalah kami menantimu. Insyaallah!"

Dan untuk seluruh teman-teman seperjuangan, sefikrah dan seamal, sehati dan se-ribath, yang sama dalam usrah-usrah ini, saya katakan "Selamat BERCINTA!"

*** Usrah di rumah, Ummi, Abi & adik-adik apatah lagi dirindui . . . 


Wednesday, October 19, 2011

Gelar Ustaz-ustazah itu AMANAH!

Dengan nama Allah, dan selawat serta salam kepada Rasulullah SAW.


Saya tidak pasti bagaimana halnya di tempat-tempat lain. Di Jordan, khususnya jami'ah kami ini, Jami'ah Mu'tah, pensyarah-pensyarah yang berkelulusan Master diberi gelaran Sayyid. Manakala pensyarah yang memilik PhD pula dipanggil Doktor. Doktor-doktor yang berkelulusan LEBIH DARIPADA SATU PhD pula mendapat gelaran USTAZ! Ustaz di sini bermaksud Professor. (Namun, kebiasaannya semua pensyarah akan tetap dipanggil Doktor)

Para professor ini, dalam urusan-urusan rasmi, pada nama mereka akan diletakkan gelaran Ustaz dan kemudiannya Doktor. Misalnya, Ustaz Doktor Amin Butush (salah seorang pensyarah kami dalam kelas Ulum Quran dan sebagainya. Beliau memiliki 3 Phd!).

Besar benar gelaran Ustaz itu di sini. Berbeza situasinya di negara kita bukan?

Apatah lagi kami, sebaik sahaja menjejak kaki ke bumi Jordan ini, terus sahaja dipanggil Ustaz untuk pelajar-pelajar syabab (lelaki) dan Ustazah untuk pelajar-pelajar akhawat (perempuan).

Wah! Perasan hebat? Rasa hebat benarkah sampai berbahasa Ustaz-ustazah?

Ada juga yang mengelak dipanggil Ustaz. Saya sendiri bahkan.

"Eh, janganlah panggil Ustaz-ustaz. Ana tak layak dipanggil Ustaz. Panggil biasa-biasa cukuplah."

Entah berapa kali saya ulang kata-kata ini waktu awal-awal sampai.

Jadi, sekarang sudah boleh terima dipanggil Ustaz?

Tidaklah terima sampai suka, cuma saya tukar cara 'memandang'nya.

Janganlah panggilan Ustaz-ustazah itu dianggap sebagai satu kebesaran. Apatah lagi berasa mulia dengannya. Bangga.

Anggaplah ia tazkirah daripada teman-temanmu yang memanggilmu begitu. Setiap kali seseorang menggelarmu Ustaz-ustazah, anggaplah yang dia sedang mengingatkanmu dengan beban amanah besar yang sedang tergalas di pundakmu.

Ada sahabat-sahabat yang mengeluh, rasa 'gerun' mahu pulang ke rumah. Pasti masyarakat memandang tinggi dan menaruh harapan besar kepada Ustaz-ustazah ini. Saya juga rasa begitu, jauh di dalam hati.

Jadi, apa tunggu lagi? Ayuh siap-siapkan diri!

Insyaallah! Allahuakbar!

Tak guna meratapi kematian demi kematian bayi yang dibuang saban hari. Sia-sia menangisi punahnya nilai-nilai manusiawi, sekiranya kaki masih bergoyang-goyang penuh rehat. Diri tidak sudah-sudah dibelai manja dengan segala macam keseronokan. Minda tumpul tidak mahu memikir masa depan ummah, pada bagaimana cara kita mengangkatnya kembali!

Teman-teman, adik beradik seperjuangan,
Biar kita jadi Jilul Nasril Mansyud! Generasi pemuda-pemudi, syabab dan akhawat yang dinanti-nanti, yang ditunggu-tunggu lahirnya.

Kitalah pembebas, kitalah harapan. Di pundak terpikul beban, ummah mesti diselamatkan!

Saya naqalkan (quote) pesan seorang sahabat . . .

"Aliran jernih ILMU itulah yg akan membersihkan keruh di takungan HATI. Kita pewaris para ANBIYA'! Kita pengganti para SYUHADA'! Kita khadam para ULAMA'! Justeru, harus 'asyik' & more eager!"

Iya! Menuntut ilmu mesti asyik! Mesti 'eager'! Insyaallah.


Monday, October 17, 2011

Jangan Jadi Sekadar Adat



Betapa hari ini, Al-Fatihah dan Tasbih Kifarah serta Al-Asr menjadi bacaan-bacaan adat sewaktu memulai dan menangguh majlis, kita hanya membacanya sekadar lalu lepas di mulut. 

Apabila pengerusi majlis mengajak supaya seluruh hadirin sama-sama membacanya, kita hanya mengungkap tanpa 'rasa'.

Mulut terkumat-kamit, sedang tangan galak bergurau, mata liar memandang keliling, fikiran menerawang merata-rata entah jauh ke hujung dunia dan hati apatah lagi.

Rugilah kita, rugi . . .

Saya teringatkan kenangan-kenangan bersama murabbi abna'ul harakah di taman Maahadi, Al-Fadhil Ustaz Syed Ahmad Riduan. Betapa beliau sentiasa menegaskan kepada kami supaya bacaan-bacaan memulai dan menangguh majlis itu dibaca dengan baik.

Tenang, tartil dan tajwid. Khusyu' . . .

Samalah dengan lafaz syukur, selawat dan doa waktu kita memulai ucapan.

Malanglah andai syukur yang kita lafazkan itu sekadar jadi penghias ucapan. Bukan datang daripada rasa syukur yang benar-benar sedang kita rasai di hati. Rugilah andai selawat-selawat kepada Baginda Nabi SAW itu hanya kosmetik buat penyedap mukaddimah ucapan, bukan kerana cinta yang terpahat dalam sanubari ini kepada Baginda Nabi SAW.

Apabila ibadat sekadar jadi adat . . .

Kosong, tanpa erti. Mungkin lafaz-lafaz ‘kosong’ ini tetap memberi pahala, tetapi tidak mendidik hati . . .


As-Syahid Imam Hassan al-Banna (semoga Allah SWT merahmati beliau) melihat dan menyedari akan hal ini.

Lafaz salam yang sesama Muslim hanya jadi kebiasaan, sedang ia kosong tanpa makna. Salam di mulut, tetapi tangan mereka, hati mereka, kata-kata mereka kerap kali menyakiti sesama saudara.

Maka apabila memulai ucapannya, Imam Hassan al-Banna mengungkapkan kata-kata yang masyhur ini.

أحيكم بتحية الاسلام
تحية من عند الله
طيبة مباركة
يقولها الناس عادة
ونقولها عبادة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Friday, October 14, 2011

Termenung, terkenang dan terfikir

Foto gerbang di medan Mutah : ihsan blog http://rosemujahid.blogspot.com

Zaid bin Harithah, Jaafar bin Abi Talib dan Abdullah bin Rawahah (Radhiyalluh anhum ajma'in). Mereka adalah nama-nama besar dalam sejarah Mutah. Baginda Nabi SAW menyerah panji kepada panglima pertama, Zaid bin Harithah dengan pesan sekiranya beliau gugur maka diganti dengan panglima kedua, Jaafar bin Abi Talib. Andai gugur jua Jaafar, maka panji Islam dibawa pula panglima ketiga, Abdullah bin Rawahah. Andai gugur ketiga-tiga mereka, maka bermusyawarahlah untuk memilih panglima dalam kalangan mereka yang thiqah (terpercaya).

Rasulullah SAW tidak berpesan kosong. Ada erti tersirat, Baginda mengisyarat. Bahawa ketiga-tiga sahabat itu bakal gugur syahid.

Maka gugurlah mereka. Para syuhada, para peminang bidadari. Para pencinta kematian, sebagaimana musuh mereka menyintai kehidupan.

Jaafar bin Abi Talib diberi gelaran, Jaafar At-Tayyar. Kisahnya maaruf. Sahabat itu memegang panji dengan tangan kanannya, ditetak musuh. Terkulai tangannya. Disambar panji Islam tercinta dengan tangan kiri pula. Lagi dilibas musuh. Putus.

Darah bercucuran, tak peduli! Pedih, tak peduli!

Allah. Allah. Allah. Allahu allah!

Syahid beliau akhirnya. Dengan puluhan kesan tikaman di seluruh tubuh sucinya. Dengan kudung kedua-dua tangannya. Diriwayatkan, didapati pada jasad Jaafar bin Abi Talib 90 liang luka. Baik luka kerana tikaman pedang mahupun hunjaman tombak.

Maka Nabi bersabda, bahawa akan diganti kedua-dua tangan itu dengan sayap, nanti di syurga.

Subhanallah!

Justeru digelar akan beliau, Jaafar At-Tayyar (burung).

**************************************************

Maaf. Lagi-lagi kisah ma'rakah Mutah.

Klise?

Entah.

Idea datang daripada minda, dan minda - bahkan hati ini - asyik teringat ingat pada peristiwa ini.

Saban hari melintasi medan itu untuk ke jami'ah, saya tak dapat lari dari mengenangnya. Merenung bahawa betapa hebat dan besar ibrah di sebalik peristiwanya. Sesekali fikiran saya biar terbang menerawang, cuba membayang-bayang bagaimana suasana pada Jamadil Awwal tahun 8 Hijrah itu. Pertempuran dahsyat itu, dengan jumlah kekuatan anggota tentera yang ketara jauh bezanya.

Undur tidak sesekali! Samada menang, atau syahid!

**************************************************

Saya termenung.

Betapa Allah  mengangkat darjat penuntut ilmu setaraf dengan mereka yang berjihad.

Ada makna tersirat.

Ia bukan semata tasyrifat (kemuliaan). Bahkan ia TAKLIFAT (tanggungjawab)!

Allah!

Pejuang-pejuang Islam itu, mereka berjuang dengan jiwa. Saya!? Hanya wang, untuk menampung kos pengajian, kos sara diri di bumi orang. Itupun, bukan saya yang bersusah membanting tulang. Ummi yang bertungkus lumus ke sana ke mari, mengurusi permohonan-permohonan bantuan kewangan. Rakan-rakan seperjuangannya juga turut banyak menyumbang. Ahli-ahli jemaah pun tak kurangnya. Daripada kaum keluarga usah dikiralah.

Jadi?

Apakah dengan pengorbanan kecil (dari pihak diri saya sendiri - Ummi, Abi, keluarga dan semua yang menyumbang banyak berkorban) ini boleh menjadikan saya setaraf dengan mereka yang berjihad di medan juang itu?

Maknanya, di sana pasti ada amanah besar.

**************************************************


Ini bukan momokan untuk menakut-nakutkan. Ini peringatan. Saya memperingati diri.

"Kamu ada amanah besar, Muizz! Datang ke sini bukan untuk bermain-main! Kamu ada janji yang harus ditunai. Kamu ada tanggungjawab yang mesti dilangsai sebaiknya."

Bahawa ilmu itu, adalah amanah. Peluang menuntut ilmu ini, juga adalah amanah. Jangan dipersia-siakannya.

Thursday, October 13, 2011

Nafar - Inzar - Amanah



"Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah)."

Sudah berapa puluh kali, ayat 122 daripada Surah Taubah itu dibacakan kepada kami. Berulang-ulang kali. Kami diceritakan bahawa betapa besarnya darjat penuntut ilmu itu - sama taraf dengan jihad di medan ma'rakah!

Genderang perang Tabuk berkumandang saat musim menuai. Tika tamar sedang meranum masak itu, Rasulullah SAW menyeru para sahabat turun ke medan. Hitam kata Rasul, hitam juga kata mereka. Putih kata Baginda, putihlah jua. Maka sahabat menurut perintah.

Namun, sudah suratan-Nya, 3 orang sahabat ketinggalan. Mulanya bertangguh sementara, berlengah-lengah untuk mencuri kesempatan di celah kegentingan bagi menuai tamar. Akhirnya tertinggal terus, tidak sempat bersama ke medan.

Maka, Rasulullah SAW memberi pengajaran yang tegas dan sangat memberi kesan - mereka dipulaukan! Isteri disuruh menjauhi suami, sahabat-sahabat tidak bertegur sapa. Penjual tidak mahu berniaga, pembeli tidak mahu membeli. Bahkan Nabi SAW memalingkan wajah Baginda yang mulia daripada Ka'ab bin Malik saat sahabat itu mendatangi Baginda memberi salam.

Hancur hati. Entah bagaimana pedihnya rasa hati Ka'ab, tidak dipeduli oleh Baginda Nabi SAW.

Pedih. Perit. Dunia yang luas ini terasa sempit, sesempit-sempitnya!

Pengajaran itu cukup bermakna.


"Dan (Allah menerima pula taubat) tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat mereka) hingga apabila bumi yang luas ini (terasa) sempit kepada mereka (kerana mereka dipulaukan), dan hati mereka pula menjadi sempit (kerana menanggung dukacita), serta mereka yakin bahawa tidak ada tempat untuk mereka lari dari (kemurkaan) Allah melainkan (kembali bertaubat) kepadaNya; kemudian Allah (memberi taufiq serta) menerima taubat mereka supaya mereka kekal bertaubat. Sesungguhnya Allah Dia lah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani."

*** Surah Taubah, ayat 118 ***

Apabila Ka'ab bin Malik mengikat diri di hadapan Masjid Nabi mohon diampunkan, dek tak tertanggungnya akan pengajaran daripada Nabi SAW itu, turunlah ayat pengampunan daripada Allah SWT. Berlarian para sahabat mendapatkan mereka yang dihukum. Tak bertegur sapa kerana perintah dari Rasul, tiada sedetik pun benci dalam hati. Apatah lagi iri atau dengki kerana dapat ponteng seruan perang.

Para sahabat mendapat pengajaran yang sangat berkesan. Perang-perang selepas itu, dan hatta misi-misi kecil sekalipun, para sahabat turun semuanya tanpa ada yang lengah. Hingga Nabi SAW ditinggal keseorangan di Madinah.

Maka turun ayat 122 Surah Taubah itu.

Janganlah kesemuanya pergi berperang, harus ada sekelompok yang NAFAR ke medan ilmu bagi memberi inzar - peringatan - kepada ummah.

Ayat ini makhkota bagi penuntut ilmu. Benarlah ia pengiktirafan daripada Allah SWT kepada penuntut ilmu. Sama darjat dengan mereka yang berjihad di medan perang.

Bangga? Bangga jadi penuntut ilmu? Tidak salah. Bersyukurlah. Patutlah merasa gembira kerana dipilih Allah SWT untuk menjadi penuntut ilmu.

Namun, harus KITA ingat!

Perang itu susah dan payah. Bukan sedikit pengorbanan yang dicurah. Bukan hanya harta, tenaga dan masa yang dicurah. Bahkan NYAWA digadai! Usah dikiralah keseronokan demi keseronokan yang sudah menjadi kebiasaan yang terpaksa ditinggalkan.

"Jadi kamu fikir, kamu diberi pengiktirafan dan kehormatan setinggi itu sekadar PERCUMA!?"

Bentak saya pada diri sendiri. Monolog. Saya lepaskan pandangan jauh, sejauh mata mampu memandang daripada bukaan tingkap rumah sewa.

"Bukan percuma. Ada harganya", saya menjawab sendiri pertanyaan hati.

Pengiktirafan itu datang dengan AMANAH. Memberi INZAR kepada UMMAH.

Inzar itu kerja para Nabi. Jalan ilmu itu juga jalan Nabi dan pewarisnya.

Amat tidak memadailah andai nafar sejauh ini, dan kerja kita hanya keluar masuk bilik kuliyah. Apa yang disyarah doktor, maka itu sahajalah yang kita faham. Rugi. Rugi yang amat.

Berjalan atas jalan warisan Nabi ini menuntut kita mempersiapkan diri, dalam segenap segi. Kemahiran-kemahiran yang menjadi tuntutan massa hari ini, perlu kita kuasai. Melalui Usrah, program-program pengajian tambahan, program-program anjuran persatuan dan sebagainya. Bermasyarakat dalam erti kata, melatih diri untuk memberi sumbangan kepada masyarakat pelajar di sini, saling berkongsi bukan hanya menerima.

Kemahiran-kemahiran soft skill, ilmu-ilmu luar bilik kuliyah, takkan kita dapati dengan hanya bersendirian. Harus berada dalam jemaah.

Jangan kita semata ghairah mengejar ilmu, tetapi amalannya, perkongsiannya sesama kita, harus bergerak seiring. Kerana bukankah ERTI HIDUP INI PADA MEMBERI? Erti ilmu juga pada memberikannya kembali. Ilmu yang tidak 'mengalir', umpama air yang bertakung. Lama kelamaan membusuk!

Kita sendiri harus keluar dari kepompong. Harus bebas daripada takungan. Keluar daripada kebiasaan-kebiasaan sebelum ini ke arah yang lebih baik. Minda harus luas, berfikir mesti jauh ke hadapan. Sepatutnya sudah ada dalam kepala, apa yang akan kita BERI untuk ummah waktu pulangnya kita nanti.

Anak panah yang tidak meluncur keluar daripada busurnya, adalah anak panah yang tidak digeruni.

Pesan al-fadhil Ustaz Muhammad Hussin Fauzi, Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPMJ), "Kalian adalah aset masyarakat, yang dipinjamkan ke sini. Dan masyarakat menunggu kepulangan kalian nanti."

Amanah di pundak kita besar, teman-teman. Sama-sama kita siapkan diri bermula detik ini. 

Insyaallah! Allahuakbar!

Tuesday, October 4, 2011

(Ulang Siar) Ayuh Anak Muda, Bangkit Menggegar Negara


Akhir-akhir ini, banyak kali saya dilontar persoalan - apakah Surat Terbuka untuk DS Najib Razak dan DS Rosmah Mansur sampai ke tangan mereka?

Saya ulangsiarkan entri ini, moga-moga ia menjelaskan persoalan teman-teman. Insyaallah. Jazaaka/illah.

AlhamduliLlah, setingginya syukur kepada Allah. Juga selawat serta salam kepada Junjungan Mulia, RasuluLlah SAW, ahli keluarga Baginda, para sahabat, serta sekalian Ulama', Umara' dan Pejuang-pejuang Islam yang tetap tegar di atas jalan perjuangan menegakkan kalimah Tauhid yang menjadi Sunnah dan Perintah daripada Baginda SAW.

Syukur kepada Allah, yang menggerakkan hati sahabat-sahabat seperjuangan (dan mungkin seteru!?) untuk meneliti karangan saya. Jutaan penghargaan buat semua sokongan yang kalian berikan, juga buat doa yang dipanjatkan.

Tidak kira, respon yang saya terima daripada sisi positif atau sebaliknya, tetap ia memberi manfaat pada saya. Samada untuk saya jadikan ia semangat yang mendorong, nasihat yang memandu ataupun peringatan untuk saya bermuhasabah.

Ramai dalam kalangan mereka yang prihatin terhadap saya, kesal dengan 'keberanian' saya menyatakan nama penuh dan umur saya. Kata mereka, bimbang dicari orang-orang yang 'berniat jahat', bimbang dikenakan apa-apa tindakan yang tidak munasabah nanti.


AlhamduliLlah, syukur kepada Allah yang meletakkan kasih pada saya di dalam hati kalian. Tetapi, InsyaAllah.. tak akan ada apa-apa yang buruk bakal menimpa saya. Saya tidak melanggar undang-undang bukan? Saya juga belum terikat lagi dengan akta-akta kuku besi yang memenjara minda dan suara anak muda. Dan kalau ada apa-apa yang menimpa (NauzubiLlah..), saya yakin, Allah akan 'menghantar' kalian semua untuk 'berdiri' bersama saya, berhadapan dengan rejim tirani itu nanti.

Persoalan surat ini, sampai atau tidak kepada YAB Dato' Seri PM, adalah persoalan ketiga, keempat ataupun kelima, bagi saya. Apa yang lebih penting adalah, saudara dan sahabat sekalian. Iya, memanglah saya menulis untuk beliau, namun sasaran saya adalah kalian.

Saya mahu menghantar isyarat, betapa seorang anak muda, mempunyai kekuatan untuk bersuara. Justeru, saya memberi isyarat, mengajak kalian semua juga untuk bersama. Agar kelak, semua anak muda, yang punya maruah dan harga diri, akal yang sihat dan jiwa yang sedar, akan sama-sama bersuara. Akan sama-sama bertegas dengan mereka yang punya kuasa dan menyalahgunakannya!

Sahabat-sahabat semua, kita anak muda punya kekuatan dan semangat. Punya keinginan dan kehendak yang kuat. Ayuh, mari sama-sama kita satukan suara, padukan tenaga, untuk digembleng sehebat-hebatnya, demi 'membebaskan' negara dan ummah tercinta, yang telah sekian lama 'terbelenggu'!

Allah SWT telah memberi perintah, menerusi kalamNya yang Mulia, di dalam Surah al-Kahfi, ayat ke-13 dan 14 :



Yang bermaksud : Kami ceritakan kepadamu (Muhammad) kisah mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya, mereka adalah PEMUDA-PEMUDA yang berIMAN kepada Tuhan mereka, dan kami tambahkan petunjuk kepada mereka (13).

Dan kami teguhkan hati mereka, ketika mereka BERDIRI lalu mereka berkata, "Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi, kami tidak menyeru Tuhan selain Dia, kalau kami berbuat demikian, tentu kami telah mengucapkan perkataan yang menyimpang jauh daripada kebenaran (14)"

Sahabat-sahabat sekalian, ciri-ciri pemuda perkasa itu, paling kurang 4, sebagaimana diisyaratkan menerusi ayat tersebut.

Pertama, mereka berIman kepada Allah.

Kedua, mereka diberi petunjuk dan bantuan oleh Allah SWT.

Ketiga, hati mereka teguh dan terikat kerana Allah.

Keempat, mereka bukanlah golongan yang duduk berdiam diri, bergoyang kaki dan hanya memuaskan tembolok sendiri, bahkan mereka adalah PEMUDA, yang BANGKIT, BANGUN dan bertegas, bahawa mereka hanya menghambakan diri kepada Dia, Raja Segala Raja.

Ayuh pemuda, mari kita bangkit berdiri, ayuh kita perangi habis-habisan, sistem kehidupan caca-merba yang mengkultuskan manusia Penguasa, dan menghambakan rakyat jelata yang tidak berdaya, serta sesiapapun yang menjadi dalang disebaliknya!

Samada kita perangi mereka dengan senjata kasih-sayang, mahupun (mungkin) ketegasan, BUAT TETAP.. BUAT!!

Usah ditunggu hari tua, atau nanti hari layak mengundi baharu teraba-raba mencari arah, tentukan sikap dan pendirian kalian sekarang juga, wahai Anak Muda!

Biar orang-orang tua kita, tersenyum bangga melihat anak-anak muda, bangkit bersuara dan bergerak, mengibar obor dan panji Kebenaran.

Ayuh anak muda, bangkit dan mari kita bersama, GEGARKAN negara!!

Sunday, October 2, 2011

Sanah Helwah Ummi & Abi

Selamat Hari Lahir. Moga panjang umur dalam berkat. Moga thabat di jalan JIHAD. Insyaallah. Doakan abang sentiasa, agar jadi anak yang soleh. Berjaya dalam pelajaran, memahami agama sebaik-baiknya. Abang di sini (bahkan sebelum ini!) tak pernah lupa mendoakan.

Selamat hari lahir ^_^



Ummi 13 September 1965
Abi 2 Oktober 1966

Saturday, October 1, 2011

JOM Senyum! ^_^




Senyum seindah suria
Yang membawa cahya

Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum...kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum...membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...

Nyanyian Jay Jay