Wednesday, January 19, 2011

Syarat Keberkesanan Da'wah


Ramai dalam kalangan du’at kini, yang mengajak ke agama Allah, sentiasa mengeluh, mengapa dakwah mereka selama mereka berdakwah, kurang menampakkan kesan.
Bahaya, kerana ia boleh membawa kepada akibat yang lebih buruk, misalnya, du’at merasa terlalu letih sedangkan tiada kesan daripada keletihan yang dialaminya dan lambat laun berputus asa daripada berdakwah.
Kata Dr. Said Ramadhan al-Bouti, dalam kitabnya, Rahsia Dakwah Yang Berkesan, beliau menyebutkan bahawa, ada banyak syarat untuk menjadikan dakwah itu dakwah yang berkesan. Namun, beliau telah merumuskannya kepada 3, yang paling penting.
Syarat pertama untuk keberkesanan dakwah, iaitu, Daie hendaklah dapat menunjukkan teladan, sikap dan sahsiah yang menggambarkan keIslamannya.
Syarat ini amat penting, memandangkan seorang daie mestilah mempunyai ilmu yang tergambar pada keperibadiannya. Ilmu itu satu perkara, manakala tergambar pada peribadinya satu perkara.
Pertama, Ilmu, adalah perkara yang amat penting pada seorang daie. Mana mungkin seseorang memberikan sesuatu yang bernilai jika dia sendiri tidak mempunyai apa-apa untuk dirinya sendiri. Umpama sebatang pohon, yang hanya punyai cabang-cabang ranting, tiada buah untuk dituai, bahkan dedaunan untuk dibuat berteduh.
Kedua, ilmu itu tergambar pada dirinya. Ramai dalam kalangan daie, yang berdakwah, sedang ia sendiri tidak komited dengan ajaran dan nilai Islam yang didakwahkannya. Ramai juga yang berdakwah, sedang ia tidak ikhlas dalam dakwahnya. Dakwahnya hanya kepura-puraan semata-mata demi kepentingan dirinya. Kedua-dua jenis daie ini, tidak akan menyumbang apa-apa untuk Islam, malahan menyebabkan orang yang didakwahnya bertambah jauh daripada Islam.
Daie yang berdakwah tanpa dirinya sendiri berdisiplin dengan ajaran Islam, boleh kita lihat dengan jelas. Dia sendiri tidak beramal dengan ilmunya, melakukan apa yang dilarangnya. Bahkan kata Dr. Said Ramadhan al-Butti, daie yang solatnya dalam keadaan tergesa-gesa, seolah-olah memikul sesuatu yang berat di pundaknya, juga daie yang tidak berdisiplin dengan Islam. Bagaimana dia kononnya terlalu sibuk dalam dakwah, sehinggakan tidak sempat untuk melaksanakan ibadah mafrudah (wajib) dalam keadaan sempurna, tidak sempat untuk melaksanakan ibadah-ibadah masnunah (sunat) tambahan.
Daie yang tidak melaksanakan nilai dan ajaran Islam pada dirinya, juga adalah daie yang tidak ikhlas dalam dakwahnya. Manakala daie yang berpura-pura kuat beribadah dan melaksanakan nilai dan ajaran Islam, juga dapat kita nilai melalui Istiqamahnya dan kesan dakwahnya. Kerana, hati yang betul-betul ikhlas boleh menyentuh hati orang yang didakwahnya. Daie yang tiada ikhlas dalam dakwahnya, hanya akan membuat orang yang didakwah lebih jauh daripada Islam.
Persoalannya, bagaimana hal ini boleh berlaku? Dan bagaimana, seorang daie, boleh mengikhlaskan dirinya dalam dakwahnya?
Pertama, Islam adalah penyerahan dan pengakuan mutlak kepada Allah, yang daripada penyerahan dan pengakuan itulah lahirnya suatu sikap ketundukan dan penghambaan, serta kepatuhan kepada setiap arahan dan suruhanNya, laranganNya, di samping meredhai segala ketentuannya.
Asas Islam hanya akan kukuh sekiranya diisi dengan nilai keImanan yang sempurna. Manakala, ia akan terus kukuh di dalam hati sekiranya hati itu terus menerus dibersihkan daripada segala kekotoran dan penyakit hati, termasuk menjauhkan hati daripada pengaruh nafsu syahwat. Rujuk Surah as-Syams, ayat 7-10. Juga, surah as-Syu’ara, ayat 88-89.
Berkenaan dengan hati, RasuluLlah SAW bersabda, “Sesungguhnya, di dalam tubuh manusia itu ada segumpal daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuh, apabila ia rosak, maka ikut rosaklah sekalian tubuhnya. Segumpal daging itu ialah HATI”
Iman yang bersih daripada segala kekotoran inilah yang akan lahir pada seluruh anggota tubuh, Hingga akan kelihatan pada diri daie itu, ciri-ciri, nilai dan akhlak Islam. Dia akan mengamalkan Islam dengan rela hati dan bersungguh-sungguh.
Penyebab dakwah didengar dan diterima bukan logiknya ucapan, kerana manusia melanggar hak-hak Allah bukan kerana tiada dalil yang kuat dan meyakinkan logiknya, ianya kerana dorongan hawa nafsu yang menyesatkan.
Daie yang memelihara hatinya, dakwahnya akan menyusup halus ke dalam hati para pendengarnya. Meski hati pendengarnya keras, pasti akan sedikit terkesan dan tersentak.
Seandainya kedua-dua hati keras (daie dan pendengar), maka apa yang membezakan antara daie dan pendengar itu hanyalah daie itu petah berpidato, mempunyai kelebihan dalam berucap dibandingkan dengan pendengar yang hanya mendengar.
Wallahu’alam..al-faqir ila Rabbihi..

0 comments:

Post a Comment